Administracja nieruchomości - jakie są obowiązki zarządcy?

Administracja nieruchomości - jakie są obowiązki zarządcy?

Niezależnie od tego, jakiej nieruchomości właścicielem jesteś, zgodnie z polskim prawem masz cały szereg obowiązków. Ich zaniedbanie wiąże się z odpowiednimi karami, które będziesz musiał ponieść. Nie masz ani ochoty, ani głowy, ani przede wszystkim czasu na samodzielne zarządzanie twoją nieruchomością? Nic dziwnego, to bardzo czasochłonne zajęcie. Najlepiej będzie zatrudnić do tego wykwalifikowaną osobę lub firmę. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę internetową hasło “administracja nieruchomości warszawa http://edyl.pl/“, a ofert znajdziesz nawet kilkaset. Bądź jednak ostrożny - administrator to nie to samo co zarządca! Którego zatem powinieneś zatrudnić? Jakie są obowiązki zarządcy nieruchomości?


Różnica pomiędzy zarządcą a administratorem na pierwszy rzut oka jest bardzo niejasna. Wydawać by się mogło, że to dokładnie ten sam zawód i często, zwłaszcza przed mieszkańców danej wspólnoty mieszkaniowej, jest właśnie tak postrzegany. Często pojawiają się zarzuty, że to zatrudnianie dwóch osób na jednym stanowisku, które ma po prostu inne nazwy. I o ile zarządca może wykonywać obowiązki administratora, o tyle administrator nie ma takich uprawnień jak zarządca. Okazuje się, że w polskim prawodawstwie w ogóle nie istnieje taki zawód jak administrator. Pojawił się on jedynie w wyroku Sądu Najwyższego z 2006 roku, który bardzo krótko określił jego rolę. Zgodnie z tamtym wyrokiem, administrator nieruchomości odpowiada przede wszystkim za sprzątanie nieruchomości i terenów przynależnych oraz regularne pobieranie czynszów od właścicieli oraz usuwanie bieżących usterek. Jeśli nie chcesz mieć na głowie swojej nieruchomości każdego dnia, pod hasłem “administracja nieruchomości warszawa” szukaj więc raczej zarządcy.



Jakie są obowiązki zarządcy

Twoim celem jest powierzenie całościowej opieki nad budynkiem odpowiedniej firmie lub osobie - właśnie dlatego przeszukujesz wyniki spod hasła “administracja nieruchomości warszawa”. Nie masz chyba zatem wątpliwości co do tego, że samo naprawianie błahych usterek, pobieranie czynszu i sprzątanie to nie wszystko. Co bowiem z dokumentacją i podejmowaniem ważnych decyzji? Tym może i powinien zająć się zatrudniony przez ciebie zarządca.


Gdy przeglądasz oferty spod hasła “administracja nieruchomości warszawa”, najlepiej skupić się wokół firm specjalizujących się w szeroko rozumianej opiece nad budynkami. Do podstawowych obowiązków zarządcy należą bowiem m.in.:

  • dbałość o czystość na terenie nieruchomości
  • dbałość o bezpieczeństwo mieszkańców oraz osób przebywających na terenie nieruchomości, w tym również regularne odśnieżanie chodników i terenów przynależnych zimą
  • dokładne bieżące monitorowanie stanu technicznego budynku
  • wykonywanie bieżących napraw w budynku oraz na jego terenie
  • regularnie sprawdzanie drożności przewodów: wentylacyjnych, dymowych, spalinowych
  • regularna kontrola instalacji gazowej (jeśli jest)
  • regularna dbałość o części wspólne budynku: ciągi komunikacyjne, urządzenia ogólnodostępne